torsdag 28 januari 2016

slut med snöromantik

Får jag komma med ett välfärdsproblem?

Ser ni silverpäronet där i mitten? Och buxbomsklotet till höger? Den här bilden tog jag i mitten av december innan all den vackra mjuka snön kom och la sig som ett skyddande täcke över trädgården. Nu är det ju så att snö lägger sig inte bara på marken, den lägger sig på hustaket också. Häromdagen kom mildvädret. Temperaturen gick från 15 minusgrader till 5 plusgrader på ett dygn. Och vad händer då med snön på taket? Jo, den förvandlas till en tung, blöt snömassa. Och vad händer med den massan när allt glider samtidigt? Jo, den rasar ner som ett smärre snöskred rakt över silverpäronet och klotet så att hela toppen och flera andra grenar bryts av trädet och klotet mosas ner åt tusen håll och fastnar med spretande nedböjda kvistar i den isiga blötsnön. Än så länge har jag bara sett eländet i mörkret och det är först till helgen som jag kan se hela förödelsen i dagsljus. Hur lavendeln ser ut där under har jag heller ingen aning om...


Så, nu har jag hävt ur mig detta! Måste säga att det är skönt att mörka januari snart är slut och att vi definitivt går mot ljusare tider när vi nu går in i vår-vintermånaden februari.

Kram på er!

5 kommentarer:

  1. Nej men fy så tråkigt!! Hoppas klotet inte är alltför sönderbrutet. En del växter klarar tung blötsnö bättre än andra, så jag håller tummarna. Berätta i helgen hur det gick.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Ajajaj! Håller tummarna för att det är mindre illa än du tror... Jag har inte ens kollat hemma hos mig själv om något liknande kan ha hänt, men det känns inte som om det låg tillräckligt mycket snö på taket för det. För övrigt tycker jag också att det har varit precis lagom mycket snö för en vinter nu, så det behöver inte komma mer...
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Näää, dumma snö! Buxbomskloten brukar vara sega så det har förhoppningsvis klarat sig. Men silverpäronet, usch så trist. Men ska man vara optimistisk kan man se det som beskärning och det blir ofta bra, jag håller alla tummar och tår!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Jag får sätta en takreling till nästa vinter ��

    SvaraRadera
  5. Hoppas att allt klarar sig, framför allt silverpäronet! Bara du kan beskära det om det har blivit skadat, ska du se att det går bra! Kram Merja

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!