onsdag 29 juli 2015

Summer snow - sommarens klematistips!

Efter en liten roadtrip i Skåne (och en sväng över sundet till Danmark) är jag tillbaka till Värmland och min trädgård. Ni som följer mig på instagram har fått några glimtar från naturreservat, museum, kyrkor och bibliotek.

Denna regniga sommardag passar jag på att dela med mig av ett tips till er som vill ha en täckande och snabbväxande klätterväxt, nämligen Clematis Vitalba 'Paul Farges' även kallad 'Summer snow'. Vilken växtkraft! I min trädgård är den nu inne på sin fjärde sommar och täcker upp ett helt körsbärsträd som står strategiskt i trädgården men som tyvärr har dött. Tack vare klematisen ser det ut som om trädet har återuppstått och fått en ny krona.

Summer snow

Paul Farges

Klematis Summer Snow

Summer snow är grön och frodig och blommar med små, enkla, vita blommor hela sommaren och långt in på hösten. Det verkar som om den kan bli hur stor som helst om den får möjlighet att bre ut sig. Dessutom minimal skötsel, jag har i princip inte gjort någonting med den på de fyra år som den har växt hos mig. Kan tänka mig att man får minska på den om den börjar växa över huvudet... men hos mig får den växa hur mycket den vill! (än så länge i alla fall :))

3 kommentarer:

  1. Wow, den är ju enorm! Jag planterade en i höstas vid foten av min gamla pil. Den har väl vuxit två meter hittills men den är inte så stor ännu. Får nog vänta till nästa år. När jag ser din så hoppas jag på samma växtkraft. Kram Merja

    SvaraRadera
  2. Wow, den är ju enorm! Jag planterade en i höstas vid foten av min gamla pil. Den har väl vuxit två meter hittills men den är inte så stor ännu. Får nog vänta till nästa år. När jag ser din så hoppas jag på samma växtkraft. Kram Merja

    SvaraRadera
  3. Oj, så stor och fin! Ser ju precis ut som om trädet lever.
    Jag har också en, men den är inte alls så stor än.

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!