onsdag 9 september 2015

Köket firar 50 år!

Inget nytt under i solen i mitt kök och det är precis som det ska vara! I år firar nämligen huset och köket 50 år! Ett halvt sekel, det är väl stort!

Jag måste återigen hylla 60-talets kvalitetstänk. Köket har kvar sin originalinredning med skåpluckor och lådor i teak. Speciellt glad är jag över att de klassiska handtagen "Stil 55" har svarta plastbrickor i stället för transparanta som jag tror var mer vanligt förekommande på 50- och 60talet. Likaså är jag tacksam att arbetsbänkarna i perstorpslaminat med Sigvard Bernadotte's välkända mönster virrvarr finns kvar och att de är i ett helt ok bruksskick. Den uppmärksamme ser också att bänkarna är försedda med en teaklist längst fram - en liten detalj som höjer skönheten och estetiken.

En annan detalj som jag gillar med köket är att det är halvkaklat, dvs kaklet går inte ända upp till skåpen utan det är bara två rader kakel. Jag tycker att det ger ett luftigt och lätt intryck. Köket är också utrustat med två diskbänkar, en "vanlig" till vänster i bild nedan och en sköljho till höger. Kranen i den lilla sköljhon är en detalj till som jag uppskattar - enkel och ren design när den är som bäst.




Virrvarr möter fönsterbänk i marmor, också ett materialval som jag uppskattar från 60-talet.


..och skafferi med över- och underskåp. Jag kan inte nog hylla skafferiet. Hur klarar man sig utan ett skafferi? Jag vet inte om man bygger skafferi i den nya hustrenden som råder nu men visst försvann de på 70 och 80-talet?


Det enda som vi har bytt ut i köket är vitvaror och golvet. När vi flyttade in låg där en korkochplastmatta som hade sett sina bästa dagar. Istället lade vi Marmoleum Click, ett linoleumgolv från Forbo som består av klickplattor på 30x30 cm.

Så - Grattis köket 50 år! Vem vet - du kanske uppnår ett sekel tillslut? :)

7 kommentarer:

  1. Jaaa, grattis köket! Hoppas det blir 50 år till! Varför inte? Så fint det är, jag tycker det är så roligt att se, det är mycket barndomsminnen för mig. Och det rutiga golvet passar perfekt i stilen. Lyckliga du som har skafferi, det hade jag gärna haft.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Tänk ett kök som firar 50 år, vilken kvalitet! Undrar hur mitt Ikeakök skulle se ut efter så lång tid. Skulle det överhuvudtaget existera? Ditt kök har nog haft tidigare ägare och nu du som varit rädd om köket och inte fallit för renoveringsvågen som sveper över Sverige. Skafferi hade vi i vårt förra hus och skulle jag bygga nytt idag, skulle jag faktiskt prioritera ett. Helt outstanding! Kram Merja

    SvaraRadera
  3. Hurra för fina köket! Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Grattis köket och gammaldags kvalitet! Vårt ikea kök ger upp nu efter 15 år... Mitt uppe i funderingarna på ett nytt kök gläds jag av bilderna från ert fina kök. Hade skafferi i ett tidigare boende, men måste erkänna att jag är svag för djupa utdragbara lådor numera.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Så fint!! Roligt att ngn som tar hand om det har köpt huset. Själva har vi återskapat vårt kök (-58), moderniserat varsamt, moderna lösningar men med klassiska mått. De flesta tror det är original. Med platsbyggd lösning fjärran från Ikea och jätteduktiga hantverkare gick det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Munken! Ert kök låter också jättefint för visst kan man göra underverk med gediget material och duktiga hantverkare! Skulle vara kul att se ert kök!

      Allt gott,
      Cathrine

      Radera
  6. https://faultyaspirations.blogspot.com/2012/08/controlling-mouse-pointer-with-camera.html?showComment=1641346930718#c4485423456851947823

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!