fredag 16 januari 2015

Trender kommer, trender går...

...den som sparar lyckan får

Jag och mitt 60-talshus kom till under samma årtionde (å det var ju ett tag sedan) och det innebär bland annat att jag har sett olika trender komma och gå. Nu har ju jag fördelen, eller kanske nackdelen, beror på hur man ser det, att äga en stor källare. Äger man en källare med stora förvaringsmöjligheter i kombination med ett samlarintresse så förstår ni att det finns lite där nere...Så om jag vill känna mig lite trendig så går jag ner i min källare och rotar fram lite gamla grejer som har blivit moderna igen.

På de sociala medierna har jag sett att det har blivit en trend med "single brewing" av kaffet. Karaffer, glasburkar, kaffekoppar, filterhållare, vattenkokare - alla med en snygg eller udda design - används för att manuellt brygga en kopp kaffe efter konstens alla regler. Grunden är en kaffekopp och en filterhållare. Ni som har varit med ett tag minns kanske de bruna och orange melittahållarna i plast. De har jag kastat men jag har kvar en filterhållare i vitt porslin, så nu tänker jag pröva den nya trenden, jag återupptar helt enkelt bryggmetoden som jag började med en gång i tiden. Hett vatten hälls över kaffet i ett filter.


Visst är det häftigt att trender kommer och går om än i en mer modern tappning när de kommer tillbaka. Och en sak till, vattnet ska hällas ner i en långsam cirkelrörelse - till det finns det speciella vattenkittlar med en lång smal snirklig snip men jag tror nog att min vanliga vattenkokare får duga!

4 kommentarer:

  1. Åhhh, en sån har jag med...

    SvaraRadera
  2. Åh, så fin, har aldrig sett en sådan liten! Så himla söt! VAR finns den? Tips från mig: Tävla hos min vän Heléna vars blogg fyller 5 år snart: http://houseofadela.se/ /M

    SvaraRadera
  3. Åh, jag har missat att det var en ny trend... Var länge den enda kaffedrickaren här hemma, så då körde jag den metoden. Men nu är vi två så det blir det bryggare! Hur som helst, den är vacker den där Melittafilterhållaren!
    /Eva

    SvaraRadera
  4. Kul att ha varit med ett tag man har upplevt trenderna live. Klokt att du behöll den lilla vita filterhållaren. Är ju hur snygg som helst.

    Ha en trevlig kväll
    Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!