tisdag 18 februari 2014

Släktklenoder i nya sammanhang

I ett hörn av vardagsrummet har jag en blandning av "släktklenod", loppis, Ikea och nytt. Fladdermusfåtöljen är lika gammal som huset. Min svärmor köpte den ny till sin första lägenhet i mitten av 60-talet, då med en sits av röd galon. Så småningom hamnade den i hennes sommarstuga och sedan förpassades stommen utomhus till baksidan av dasset i väntan på transport till soptippen. 40 år senare upptäckte jag den i sista stund och den fick då flytta hem till vårt hus för ett nytt liv med ett nytt svart tyg som svärmor sydde! Bredvid fladdermusen har jag sidebordet "bord på burk" som är formgivet av Albert Larsson, Tibro 1955. Ett fynd från den lokala loppisen, likaså ljuslyktorna. Tavla och kuddtyg från Ikea och den gula lampan från Lagerhaus. Det är verkligen roligt när saker och ting med en historia lever vidare i nya sammanhang!

Fladdermusfåtölj, bord på burk

2 kommentarer:

  1. Jag älskar att plocka fram och göra om gamla saker hemifrån, saker med sin egen historia som jag känner den. Tycker mycket om loppisfynd också, men det är inte riktigt samma sak utan de där minnesbilderna och historierna. /Susanne

    SvaraRadera
  2. Supersnyggt och man mår ju så bra när får till det med gamla ärvda eller fyndade saker. Det där tyget från IKEA är ursnyggt!

    Grattis i efterskott! VIlka presenter! Buketter blir man ju alltid glad av och en lyxkopp från Stig Lindberg är ju bara toppen.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!