söndag 25 oktober 2015

Gul ullungrönn och röda äpplen

Nu kan jag meddela att ordningen är återställd! Ni är ju några (inklusive jag själv) som har förundrats över att min ullungrönn fortfarande var grön förra veckan men nu har den äntligen förstått att det är höst - för på en vecka gick den från helt grön till helt gul. Vi har ju inte haft någon frost att tala om, enbart någon enstaka grad några nätter i förra veckan, så jag tror nog inte att jag får uppleva den vackra eldröda färg som kan uppkomma när höstarna är kallare (eller vad det nu kan bero på). Men det gula är inte fy skam det heller. Många andra rönnar jag har sett har tappat alla sina blad.



Men helt normal är den ju inte eftersom den fortfarande blommar i topparna. Får väl se till våren om det blir några blommor alls...!


Vilken dag det har varit idag! Sol och blå himmel, lite blåsigt, men en alldeles perfekt äppelplockardag. Även om hösten fortfarande är ovanligt varm så vågar jag inte vänta längre med att plocka in vinteräpplena för eftermogning i matkällaren, i alla fall en del av dem. Vi har ju privilegiet att ett urgammalt och stort Ingrid Marie-äppelträd följde med huset. Trälådor, att förvara dem i, likaså.


Äpplen på rad.


Hoppas att ni också har haft en fin helg. Det kändes gott att få tillbaka en timma idag - det känns som jag har hunnit hur mycket som helst och ändå är hela kvällen kvar!

5 kommentarer:

  1. Så bra att din rönn har fattat att det är höst, det var ju för väl! Hoppas den går över i orange också innan löven faller. Ingrid Marie är mitt favoritäpple, vilken lycka att få ett sådant på köpet.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Hurra, äntligen har ullungrönnen fattat galoppen, så snygg den är! Det var ju för väl, annars hade den väl börjat leva farligt?
    Så fint med äpplena, vilken tillgång att ha ett sådant träd; vackra OCH goda äpplen. Jag gör äppelchips av mina äpplen, det blir så gott!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Men har det blivit gult nu, det var ju grönt nyss - vilken fart. Fast tur också för den måste ju fatta att vintern är i antågande. Hursomhelst, snygg är den och den har verkligen en fin form också. Mina två stora rönnar (vanliga) som jag har på varsin sida om grinden tjurade fullständigt i torkan och hade tappat alla sina blad i början av september och koltrastarna kalasade på bären redan i slutet av augusti.Vi hade någon minus i natt och direkt märker jag skillnad på träden som börjar att tappa sina löv. Kram Merja

    SvaraRadera
  4. Åh, Ingrid Marie - mitt favvisäpple. Jag skulle så gärna vilja ha ett sådant träd, men eftersom vi redan har tio äppleträd som producerar tonvis med frukt (dock mindre i år) så känns det lite avigt...
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Alltså, Ingrid Marie - vilken rikedom! Det är ju det finaste juläpplet! Läcker bild med alla äpplen uppradade på bänken... :-)

    Kram // AH

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!