torsdag 9 juli 2015

Svenskt sommarväder och trädgårdsprojektet fortsätter

Hej! Hur har ni det i det svenska sommarvädret? Från 30 grader och strålande sol till 10 grader med regn och blåst. En ordinär svensk sommar med andra ord och det är lika bra att gilla läget och anpassa aktiviteterna därefter.

Arbetet fortskrider i alla fall med den blivande arbetshörnan i trädgården, maken lägger plattorna och jag lastar och lossar (typ ett ton betong) samtidigt som jag inte kan låta bli att...


 ...planera och drömma om vilka växter jag ska förgylla min hörna med...


Efter en sväng till plantskolan kom jag hem med denna skönhet: en flikbladig blodfläder 'Black Lace' - vilken pärla! De nästan svarta bladen och de ljusrosa blommorna gifter sig så fint med de grå tonerna på huset och betongplattornas enkelhet. Den kommer att få stå i en stor svart kruka till att börja med så får jag se var och hur jag ska plantera den.

Innan regnet och kylan kom hann vi alla fall med lite grill, släktkalas och blomfotografering. Pionerna var på topp och stjärnallium och daggkåpa strålade ihop med sina kompletterande färger - lila och lime. Tittar man riktigt nära på knopparna inne i stjärnallium så ser man att de har samma limegröna färg som daggkåpans blommor - stiligt värre!



Fördelen med regn är ju att huset blir städat, soffor och kuddar blir tvättade, skåp blir utrensade...och kanske kommer jag fram till en bok! :)

3 kommentarer:

  1. Kommer bli så snyggt med er hörna. Såg ngn annan som hade planerat en likadan fläder som din i en svart stor gjutjärnsurna, så himla snyggt. Jag blir själv sugen! Ha en fin fredag! Kram Merja

    SvaraRadera
  2. Kommer bli så snyggt med er hörna. Såg ngn annan som hade planerat en likadan fläder som din i en svart stor gjutjärnsurna, så himla snyggt. Jag blir själv sugen! Ha en fin fredag! Kram Merja

    SvaraRadera
  3. Åh, Black Lace blir ju så snygg där!
    Och nu får du sluta städa när det regnar och läääsa... ;) Läsa en stund på morgonen till frukosten tycker jag låter som en utmärkt idé.
    Och till projektet i stort skickar jag en massa hejarop!
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!