måndag 11 augusti 2014

Källaren - ett utrymme både på gott och ont!

En av anledningarna till att vi köpte vårt hus var källaren! En stor och funktionell källare på närmare hundra kvadrat innehållande en hall med flera garderober, tvättstuga, fd.pannrum, två hobbyrum, flera förråd av typen matkällare samt en stor gillestuga med öppen spis. Eftersom familjen har fritidsintressen som kräver lite utrymme så tyckte vi att en källare var ju toppen! En trumspelande son, en snickrande make, jag själv med alla övervintrade pelargoner och krukor, tonåringarnas kompisar som kan sova över och se på film utan att de eller övriga familjen blir störda - alla får vi plats där nere. Och är man en inredningsnörd som jag så blir ju saken ännu bättre av att i trappan ner till källaren är både tapeten och linoleummattan kvar i bästa 60-talsskick. Hur häftigt som helst! Jag kommer ihåg än idag när vi var på husvisningen och jag öppnade dörren ner till källaren och fick syn på tapeten!


Jag gillar verkligen den lite smutsgula, turkosa och gråa färgställningen på tapeten och den gråsvartprickiga mattan till det! Dessa färger har jag plockat upp lite grann i köket (se här).


Ni som har följt mig ett tag vet att jag är lite återhållsam med färgerna på väggarna i huset så just därför är det extra roligt att i ett rum kunna smälla till ordentligt med färg! Och det har vi gjort i sonens trumstudio! Där nere har vi mörklila väggar med ett draperi i dramatiska färger! 


En öppen spis är ju härligt men det är ju lite synd att på 60-talsvis sitta nere i en gillestuga och elda! Så småningom kommer det nog att bli en kamin i vardagsrummet.


Har ni några extra utrymmen där ni kan sväva ut med allehanda ting? Det är ju både ock - detta med utrymme. Risken finns ju att man sparar på saker som man egentligen inte behöver till skillnad mot om man har ett begränsat utrymme, då måste man fundera ett varv till! Vilket ju är bra många gånger! Men ibland är det ju roligt att kunna plocka fram ett gammalt tält från 70-talet :)

1 kommentar:

  1. Härligt med gott om svängrum. Här är källaren liten men garaget desto större och får bli hobbyrum för både det ena och det andra. Fem garageplatser och ändå står bilarna ute året runt, suck..
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!