söndag 18 maj 2014

Att överta en trädgård

I min trädgård finns det en stor och mäktig azalea som har stått här sedan tidernas begynnelse. Jag är lite tudelad till den. Egentligen tycker jag bäst om den nu - innan den fullständigt svämmar över av blommor. Jag gillar den minimalistiska japanska känslan med knoppar på bar kvist

Azalea


Bilden nedan är från förra året när knopparna håller på att slå ut innan den explosionsartade blomningen sätter in. Jag tror att det är färgen som är lite "too much" för min smak, rosa-cerise-orange! Och den blommar enormt, hela busken är översållad av blommor och det fullständigt strålar om den när eftermiddagssolen når den. Nästan så att jag får lite dåligt samvete att jag inte riktigt vet vad jag tycker om den...

Azalea

Men hon får stå kvar där "Grand old lady" och skina i all sin prakt! För mäktig är hon!

2 kommentarer:

  1. Hejsan,
    Så fint hus o hem o trädgård ni har! Gillar stilen!
    Ja, och känner igen mig i den känslan du förmedlar. Ibland är blommigt för mycket blommigt, överflödet inte alltid vackert. I mina ögon. Men här är - tror jag - trädgårdsfolket delat, för det har hänt mer än en gång att någon skakat undrande på huvudet då jag suckat över för mycket blomning... =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina, så roligt att höra att du gillar min stil. Det värmer.
    Och visst är det så att många tycker nästan att man är lite konstig när man inte gillar blomning i överflöd... :) tur att vi är olika så att alla trädgårdar inte är den andra likt!
    Kram och välkommen tillbaka
    Cathrine

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna en kommentar. Det värmer!